Prawa konsumenta a zwrot towaru: co mówi polskie prawo?

Klienci zamawiający towar przez Internet zazwyczaj liczą na to, że będzie on zgodny z ich oczekiwaniami. Nie zawsze jednak tak się dzieje. Jeśli dany produkt z różnych powodów nie spełnia wymagań nabywcy, obowiązujące przepisy konsumenckie pozwalają na dokonanie zwrotu danego artykułu. Jak wygląda egzekwowanie praw konsumenta w praktyce?

Zwrot towaru kupionego przez Internet – co warto wiedzieć?

Prawa konsumenta dokonującego zakupów drogą internetową zostały szczegółowo określone w art. 27 ustawy o prawach konsumenta. Zgodnie z zawartymi tam wytycznymi wspomniany klient ma prawo do zwrotu zakupionego towaru w ciągu 14 dni od otrzymania przesyłki. Co istotne, nie musi podawać powodów swojej decyzji. Wszelkich formalności z tym związanych dokonuje się poprzez przesłanie sprzedawcy oświadczenia o odstąpieniu od umowy. O tym, w jaki sposób zostanie zrealizowany zwrot towaru, decyduje sam konsument. Może on odnieść paczkę osobiście do siedziby firmy albo odesłać ją kurierem. Koszty odesłania paczki zgodnie z prawem ponosi klient. Niektóre sklepy internetowe udostępniają jednak kupującym możliwość darmowego zwrotu niechcianych produktów. Jeśli zamówienie zostało już opłacone, sprzedawca musi zwrócić konsumentowi zapłaconą przez niego kwotę.

Zwrot towaru z Chin – czy jest możliwy?

Konsumenci, którzy zdecydowali się na sprowadzenie towaru z Chin, często zastanawiają się, czy istnieje możliwość jego reklamacji i odesłania. W takiej sytuacji prawa konsumenta są trudniejsze do wyegzekwowania. Cała procedura jest natomiast dość skomplikowana z uwagi na fakt, że Chiny znajdują się poza Europejskim Obszarem Gospodarczym.

Kluczowe znaczenie w omawianych okolicznościach ma termin zwrotu, a dokładnie, czy klient podjął decyzję o odesłaniu towaru przed, czy po odprawie celnej. W pierwszym przypadku nieodebrany ładunek zostaje odesłany przez Służbę Celną i trafia pod opiekę Skarbu Państwa. Importer musi liczyć się z koniecznością poniesienia kosztów całej operacji. Jedynym wyjątkiem od tej zasady jest stwierdzenie niezgodności towaru z umową zawartą z dostawcą. Fakt ten należy jednak potwierdzić za pomocą stosownych dokumentów zawierających informacje na temat zamówionego produktu i jego ilości.

Niekiedy jest możliwy także zwrot towaru po odprawie celnej. Dotyczy to jednak wyłącznie sytuacji, gdy taką możliwość przewidziano w kontrakcie handlowym zawartym z dostawcą. We wspomnianym dokumencie muszą obowiązkowo znajdować się klauzule odnoszące się do warunków zwrotu i reklamacji. Ważne jest też, aby omawiany kontrakt był sporządzony co najmniej w dwóch językach (angielskim i chińskim). Powinien on także zawierać ważny podpis przedstawiciela handlowego.

Zwrotu oclonych produktów dokonuje się poprzez eksport. Do tego celu niezbędne jest zebranie wszystkich dokumentów celnych, w tym przede wszystkim faktury handlowej. Zamiar przesłania towaru trzeba obowiązkowo zgłosić w urzędzie celnym. Warto mieć świadomość, że wszystkie koszty związane z eksportem odsyłanego towaru ponosi zwracająca go osoba.

Więcej artykułów

Import z Chin do Unii Europejskiej – wskazówki i przepisy

W tym artykule wyjaśniamy podstawowe zasady importu towarów z Chin do Unii Europejskiej. Opisujemy wymagane dokumenty, obowiązki podatkowe oraz różne kategorie produktów. Przedstawiamy również najczęstsze przyczyny zatrzymania przesyłek na granicy i jak można ich uniknąć, przestrzegając obowiązujących przepisów.

Od deklaracji zgodności do odprawy celnej – kluczowe kwestie formalności celnych

W artykule wyjaśniamy złożoność importu towarów z Chin, ze szczególnym uwzględnieniem formalności celnych. Omawiamy znaczenie deklaracji zgodności CE, jej wymagane elementy oraz inne dokumenty niezbędne do odprawy celnej. Dowiesz się, jakie produkty wymagają oznakowania CE oraz jakie dokumenty są potrzebne przy imporcie.

Dokumenty celne w importowanych towarach: kluczowe informacje dla importerów

W artykule wyjaśniamy, jakie dokumenty są niezbędne do importu towarów z Chin do UE oraz jakie formalności celne trzeba spełnić, aby towar mógł zostać dopuszczony do obrotu. Opisujemy podstawowe dokumenty, takie jak faktura handlowa, packing list i list przewozowy, a także dodatkowe zaświadczenia wymagane przy niektórych przesyłkach.

Wypełnij formularz i uzyskaj 10% zniżki na pierwszą dostawę z Chin

Wypełnij poniższy formularz, a skontaktujemy się z Tobą najszybciej jak to możliwe.

Potrzebujesz szybkiej konsultacji?

Zadzwoń do nas pod numerem: 800 003 091

Wypełnij pole
Wypełnij pole
Symbole „@” i „.” muszą być obecne
+48
Proszę podać prawidłowy numer telefonu

Oświadczam, że zapoznałem się z Regulaminem serwisu i Polityką prywatności oraz akceptuję ich postanowienia*

Wyrażam zgodę na otrzymywanie powiadomień promocyjnych

icon info

Wyrażam zgodę na otrzymywanie od Meest China* za pomocą środków komunikacji elektronicznej np. e-mailem i/lub SMSem, spersonalizowanych materiałów marketingowych dopasowanych do mojego profilu klienta, w szczególności do moich zainteresowań zakupowych.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest TRADE 44 Sp. z o. o. z siedzibą w Dębicy, ul. Drogowców 7, 39-200 Dębica. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w szczególności w celu zawarcia i wykonania zawartej z Tobą umowy, w tym rejestracji konta w serwisie cab.meest.cn. W przypadku wyrażenia przez użytkownika dodatkowej zgody, możemy również przetwarzać jego dane osobowe w celach marketingowych. Szczegółowe informacje na temat sposobu przetwarzania przez nas danych osobowych użytkownika, w tym przysługujących mu praw, znajdują się w Polityce Prywatności.